Városlista
2024. november 23, szombat - Kelemen

Hírek

2012. Szeptember 11. 12:09, kedd | Helyi
Forrás: InfoOrosháza.hu

Étkeztetés helyett éheztetés?

Étkeztetés helyett éheztetés?

Füvesi Sándor képviselő tartott sajtótájékoztatót szeptember 11-én az Eötvös Iskola étkeztetési problémájáról. Az üggyel kapcsolatban egy panaszt is küldött az Alapvető jogok biztosa felé.

Augusztus 28-án az Eötvös József Katolikus Általános Iskola és Óvoda megtartotta tanévnyitó rendezvényét, ahol az igazgató aláírásával ellátott szóróanyagokat osztottak szét a szülők között. Ezen a szórólapon az állt, hogy aki kedvezményes étkeztetésre jogosult, azoknak a napi kis étkezésekről (tízórai, uzsonna) maguknak kell gondoskodni. Később, szeptember 3-án már egy másik tájékoztatást osztogattak az étkezés megrendelésének változásáról, melyen már leírják, hogy a kedvezményes étkeztetésre jogosultaknak 128 forintért tudnak tízórait és uzsonnát biztosítani. Ha ezt 185 iskolai nappal számoljuk, akkor ez egy évre egy gyermek után közel 50.000 forinttal terhelheti meg a családok pénztárcáját. Azoknak a családokét, akiket a törvény jogosít fel a 100%-os vagy 50%-os étkeztetés biztosítására.

„Nem filléres összegről beszélünk. És itt is az igazgató másodjára is azt mondja, hogy azok közismert, a rendelkezésre álló normatíva támogatás nem elégséges, sőt abból még ennyire sem telik. Írja az intézmény vezetője.” – hangzott el a sajtótájékoztatón.

Van egy ’97. évi egészségügyi törvény, ami megmondja, hogy a közétkeztetésben megfelelő minőségű és tápértékű étkezést kell biztosítani a gyerekeknek. Van egy ’93. évi közoktatási törvény, ami megmondja, hogy a tanulóknak joguk az, hogy étkezési lehetőséget biztosítsák a számukra életkoruknak és fejletségüknek megfelelően. Alap jog az is, a ’93. évi közoktatási törvény alapján, hogy a helyzetüktől függően kérelmükre ingyenes vagy kedvezményes étkeztetésben részesüljenek.

Füvesi Sándor szerint az iskola ezt a törvényt úgy értelmezi, hogy a kedvezményes étkeztetés kimerül az ingyenes ebédben és a két kis étkezésért pedig fizessenek. Ezt a ’97. évi 31. törvény Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény cáfolja. Ezek a törvények a mai napig hatályban vannak. A 151. §-ban megtalálható a cáfolat arra, amit az igazgató és az iskola mond. A 151. § 1-es pontja meghatározza azt, hogy a gyermekétkeztetés szabályait kell alkalmazni több helyen, például bölcsődében, óvodában, általános iskolákban. A 2. pont úgy hangzik, hogy a fenntartó az iskolában a tanulók számára az iskolai tanítási napokon biztosítja a déli meleg főétkezést és két további étezést. Van egy Országos Tiszti Főorvosi Hivatal által kiadott rendelkezés is, ami azt is megmondja, hogy ez a déli meleg főétkezés és a két kis étkeztetés a gyerekeknek a napi energiaszükségletének a 65%-át kell, hogy biztosítsa. Az 5-ös pont ír arról, hogy a gyermekétkeztetés esetén milyen kedvezményeket kell biztosítania az intézménynek. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülőknek az intézményi térítési díjnak 100%-ban mentesítenie kell a családot. Nem csak a 100%-os kedvezményről van szó, hanem 50%-os kedvezményről is, hiszen ilyet is kapnak az iskolások. A három vagy több gyermekes családok gyerekeinek ugyanúgy fél árú kedvezményt kell adni, mint a tartósan beteg vagy fogyatékkal élő gyermek családjának.

Az iskola igazgatója által kiadott tájékoztatás valószínűleg a fent említett családokra vonatkozik, bár a szórólapon nem szerepelt, mint ahogy az sem, hogy egyáltalán hány gyermek étkeztetési problémájáról van szó.

A 151. § 9-es pontjában a fentiekkel ellentétben egy feltételes mondat jelenik meg: Nevelési és oktatási intézmény vezetője a gyermek egyéni rászorultsága alapján további gyermekenkénti kedvezményt állapíthat meg. Tehát, ha egy intézmény vezetője úgy gondolja, hogy további kedvezményt biztosít a családoknak, akkor ezt megteheti. De az 5-ös pontban leírtak kötelezők, mert az intézmény ezt nem a saját költségvetéséből biztosítja. Az iskolai normatíva úgy néz ki, hogy egy gyerek után egy évre egy önkormányzati fenntartású iskola körülbelül 130-180 ezer forintot kap. A képviselő átlagosan 150 ezer forinttal számol évente gyerekenként. Ez nem elég arra, hogy egy önkormányzati iskolát fenntartsanak, ezért kiegészítő normatívát is kapnak az intézmények. Átlagosan körülbelül 230 ezer forinttal kell egy önkormányzatnak kiegészíteni ezt a nagyjából 150 ezer forintot ahhoz, hogy egy iskola működni tudjon. Ez azt jelenti, hogy 350-400 ezer forintról beszélünk gyerekenként. Egy egyházi fenntartású intézmény megkapja az államtól a normatívát gyerekenként, akkor azt úgy kapja meg, hogy megkapja az alapnormatívát és automatikusan hozzáteszik ezt a 230 ezer forintot, amivel egy önkormányzat átlagosan kiegészít. Körülbelül 350-400 ezer forintot kap az államtól gyerekenként, és eddig még a saját zsebébe nem nyúlt bele az iskola. Az étkeztetés után ugyanúgy normatívát kapnak az önkormányzati fenntartású iskolák is és az egyházi fenntartású iskolák is egyaránt. A gyermekétkeztetési normatívát minden évben a költségvetésről szóló törvény szabályozza. A 2012. évi költségvetésről szóló törvény 8. melléklet I./4-es pontja szól a szociális juttatások és egyéb szolgáltatásokról, melyben leírja, hogy országosan 30 milliárd forintot költünk arra, hogy a gyerekek ne éhezzenek. Ez a törvény hivatkozik vissza a ’97. évi 31-es törvényre. Tehát azokban az esetekben, amikor az iskola biztosítja, vagy fél áron biztosítja a gyerekeknek a napi három étkeztetését, arra ezt a normatívát meg tudja igényelni. Vagyis nem lehetősége van az iskolának az étkeztetést ingyen vagy fél áron biztosítani, hanem kötelező neki. Ráadásul egy iskola kaphat még normatívát a tankönyvre és sok minden más után is.

Füvesi Sádnor szeptember 10-én írt egy panaszt saját nevében Dr. Szabó Máté Alapvető jogok biztosa részére, melyben leírta az Eötvös Iskola étkeztetési problémáját, a törvényeket, melyeket ismertetett a sajtótájékoztatón, valamint kérte az Alapvető jogok biztosát, hogy ez ügyben indítson vizsgálatot. A képviselő azért látta ennek szükségét, mert felháborítónak tartja, hogy az iskola már egy hete elindult és a Fideszes városvezetés nem tesz semmit az ügyben.

„A tavalyi évben az Eötvös Iskola átkerült a katolikus egyház fenntartásába, akkor mi tiltakoztunk és erre azt a választ kaptuk, hogy ne aggódjunk, mert nemhogy ugyanazt a szolgáltatást meg fogják kapni a gyerekek, hanem még jobb is lesz, erkölcsi nevelés lesz, és így tovább. Ezzel ellentétben most ez a dolog történik és azért adtam azt a címet a sajtótájékoztatónak, hogy Tehetetlenségből 5-ös, mert nem csak egy hozzá nem értő, egy kontár városvezetés, hanem, én még ilyen tehetetlen városvezetést a világon nem láttam. Aki egy hétig hagyja szó nélkül azt, hogy az ő Fideszes többségükkel átadott egyházi iskolában ez történjen. Tűrhetetlen, felháborító! (…) Most az a helyzet állt elő, hogy az egyházi fenntartás miatt az önkormányzat vezetése egy kicsit tehetetlen, mert mit csináljanak? – nem a mi kezünkben van már iskola fenntartása-. Jövő héten, pénteken a testületi ülésen pedig be fog jönni az iskolák államosítása.(…) Mi a Szocialista Párt részéről az első perctől kezdve támogatjuk a tiltakozó szülőket, meggyőződésünk, hogy igazuk van. A rászoruló családokat nem lehet még nehezebb helyzetbe hozni, hogy plusz 50 ezer forinttal terheljék még őket.

A sajtótájékoztatóról készült videót mellékeljük:

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre

2024. November 22. 09:59, péntek | PR

Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára

még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni